2012. március 16., péntek

Omlós almás mákos pite


Nem tudom mi ez a mákrajongás mostanában nálam, de ahogy múlik fejem felett az idő egyre inkább megkedvelem a mákot. Lehet, hogy kalciumraktáram van lemerülőben és így jelez szervezetem?! Még attól sem rettentem vissza, hogy a számomra mumusnak tartott magyaros bélés/pite nevű süteménynek neki álljak. Nagyon szeretem a magyar konyha süteményeit (almás, meggyes, túrós), de eddig macerásnak tartottam készítését emiatt viszonylag ritkán is készítem. 
A pite amolyan családi süti, bár egyik nagymamám szakácsnő volt, még sem tőle tanultam meg a legtöbb ilyen jellegű receptet, mivel őt korán elvesztettük. Anyai barátnék, balatoni szomszédasszonyok fortélyait lestem el és jegyzeteltem buzgón,  már kor kamaszkorom óta.A klasszikus változatokat leginkább anyukám készíti (almás pite) én meg kísérletezem ízvilágom szerint (kakaós, vagy ez a mákos). 
A recept balatonfelvidéki gyűjtésemből származik.

Omlós almás mákos pite
Hozzávalók: 30 dkg liszt, 5 dkg cukor, 2,5 g élesztő, 2 dl tej, 2 tojás sárgája, 15 dkg margarin

A töltelékhez: 30 dkg darált mák, 3 dl  tej, 2 db nagyobb alma lereszelve, 20 dkg cukor, 1 citrom reszelt héja,  vaníliás cukor, 2 tojás fehérje, 2 evőkanál búzadara

1./ Langyos tejben futtassuk fel az élesztőt. Morzsoljuk el a puha vajat a liszttel, adjuk hozzá a tojások sárgáját, és a felfuttatott élesztőt is.Gyúrjuk össze és letakarva pihentessük a hűtőben.
2./   A töltelékhez forraljuk fel a 3 dl tejet és tegyük bele a mákot, a cukrot. Keverjük össze és húzzuk félre a tűzről.
3./ Adjuk hozzá a reszelt almát, a citrom héjat és a búzadarát.
4./ Verjük fel kemény habbá a tojások fehérjéjét és forgassuk bele a kihűlt mákos töltelékbe.
5./ A tésztát osszuk 2 cipóra és nyújtsuk ki egy közepes tepsi méretűre. 
6./ Béleljük ki a kivajazott, kilisztezett tepsit az egyik tésztalappal, terítsük rá a mákos tölteléket, majd fedjük be a másik tésztalappal.
7./ Szúrkáljuk meg a tészta tetejét villával és kenjük be cukrozott tejjel.
8./ 180 fokon kb. 35-40 perc alatt megsül.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails