2011. március 19., szombat

Túrós-vaníliás péksütemény

Sütni kéne valamit. Morfondírozok magamban már egy ideje. Aztán eszembe jut a mézes krémes, meg ez a korfui emlékmorzsa ...A mézes ma még nem fogyasztható, úgyhogy el is vetem gyorsan! Szerintem maradok ennél a Danish-tésztánál.



 Korfui emlékmorzsa: Ennek a péksüeménynek az egyik fajtáját még Korfu szigetén kóstoltam. Jó néhány évvel ezelőtt, amikor a tikkasztó melegben róttuk a kikötő utcáját, hogy egy könyvhöz anyagot gyüjtsünk, valahol a Donzelot és az Arseniou környékén egy jellegtelen külsejű pékségre bukkantunk.
Sehol egy turista, csak helybéliek. Nyoma sincs baklavának, kadaifinak, vagy galatoburekonak, de van frissen sült kenyér, mazsolás kalács, marcipános leveles tészta, és vaníliakrémmel töltött batyu, amit látványra - legjobban -a mi túros batyunkhoz tudnám hasonlítani. Én ezt választottam és már a Bizánci Múzeum környékén járva nagyon sajnáltam, hogy nem jegyeztem fel a görög nevét.
 Telt múlt az idő, majd a világhálón felfedeztem a vaníliakrémmel töltött danish pastry-t, vagyis dán tésztát és lám ízre ugyan az a süti köszönt vissza rám, amit egykor korfun ettem. Nigella házi istennős könyvébe is van hasonló recept.

Azóta rendszeresen készítem, praktikussága miatt kalács formában.  Legutóbb a vanília töltelékhez túrót is kevertem.


Túrós-vaníliás péksütemény


Hozzávalók:
220 g liszt, 25 g friss élesztő, 2 evőknál cukor, 1 dl tej, 1 tojás, + 125 g puha margarin
 Túrós vaníliakrém: 2 tojás sárgája, 1,5 evőknál kukoricaliszt, 4 evőkanál cukor, 250 ml tej, 100 g túró.

Langyos tejben, kevés cukor hozzáadásál megfuttattam az élesztőt, majd összekevertem a liszttel és a tojással. Meleg helyen hagytam kelni a tésztát, ekkor kinyújtottam és belegyúrtam a puha vajat. Lefedve ismét kelni hagytam egy fél órára. Ekkor sütőpapíron kinyújtottam (hogy könnyebb legyen a tepsibe átemelni),  kb. 4 mm vastagságú téglalapra és hosszában a két szélét újnyi vastagságú csíkokra bevágtam, hogy ezt később majd a tészta tetejére hajtsam, mintha fonat lenne.

 A töltelékhez a lisztet, a tojások sárgáját, és a cukrot csomómentesre kevertem és folyamatos kevergetés mellet pudingszerűen besűrtettem. Ekkor belekevertem a túrót.

 A kihűlt krémet a tészta közepére halmoztam, majd a bevagdalt széleket felváltva a két oldaláról, ráhajtottam és egy hosszúkás sütőformába tettem. Tetejét egy tojásfehérje és kevés tej keverékével kentem meg.

Előmelegített sütőben kb. 35 perc alatt megsült.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails