2007. április 8., vasárnap

Emlékezés a kálácsról

Ez egy nagyon ízletes és patináns kalácsrecept, amely családunkban nagyanyáról unokára öröklődött.

Szerettem volna így kezdeni, de a mi családunkra ez éppen nem igaz, mivel húsvétkor egyáltalán nem volt divat nálunk kalácsot sütni, ráadásul egyik nagymamát sem volt szerencsém ismerni, pedig egyikük szakácsné is volt.
Mindig szerettem hallgatni a családi adomákat és olvasni másoknál is azt, hogy ki milyen fortélyt, titkot, receptet stb. lesett el a nagymamától, milyen hatással volt rá az anyukája főztje. Szerencsére anyutól még tanulhatok, de az ősi, családi receptek sora igen csekély.

Szóval az ilyen típúsú kalács sütögetés nálunk nem volt divat, amíg nem találkoztam a párommal, akinek nagymamája minden ünnepnapon megsütötte a család kalács adagját. Sajnos tavaly Ö is eltávozott és magával vitte porhanyós kalácsának titkát is. (De azért a gombóclevesét még eltanultam!).Párom csalódottan meg is állapította, hogy akkor most Húsvétkor nem eszünk kalácsot. Hosszú, gyűjtögetős előéletem alatt sikerült ugyan egy-két kalácsot megsütnöm az ostorostót a kakaósig, de valahogy egyiket sem tartottam most olyan ünnepinek. Mígnem baráti körből érkezett a segítség és barátném megosztotta velem családi receptjét. És igen. Ez a legfinomabb házi foszlós kalács, amit valaha is sütöttem, ettem. Ezúttal tovább adom lányomnak. És minden kedves olvasómnak.

Omlós ünnepi kalács

Hozzávalók: 2,5 g élesztő, 3 dl tej, 10 dkg cukor, 60 dkg liszt, 10 dkg margarin felolvasztva, egy csipetnyi só,
2 + 1 tojás, citrom reszelt héja.

Az élesztőt, egy evőkanál cukorral  2 deci meleg tejben felfuttattam. Egy nagy tálba beleszórtam a lisztet, a maradék cukrot (kb. 8 deka), belereszeltem a citrom héját, a sót. Hozzáadtam a a 2 tojást és az élesztős tejet. (Mazsolát is lehet beletenni, de én most kihagytam.)

Robogéppel összekevertem. Közben hozzaadtam a felolvasztott margarint és még 1 deci tejet. Keverés után lefedve 1 óráig pihentettem.

A tésztáből lisztezett deszkán három csíkot sodortam, ezt összefontam. Kisebb tepsibe tettem, egy tojással bekentem és még 30 percig pihentettem.

Még egyszer átkentem a tojással és előmelegített sütőbe, közepes lángon 30-35 percig sütöttem.

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails